Powerin asiakaspalvelu, takuuasiat ja Candy-pesukoneiden laatu

Powerin asiakaspalvelu, takuuasiat ja Candy-pesukoneiden laatu

Candy pesukone á la Powerin asiakaspalvelu: ÄLKÄÄ OSTAKO

Ostin Powerista 2021 keväällä Candy-pesukoneen, jossa selkeästi houkutteli halpa hinta. 300+ euroa pesukoneesta ei ollut paha, koko oli pieni ja käyttö koneelle oli satunnaista, joten hankintapäätös oli helppo. Powerin hyvä asiakaspalvelu oli aiemminkin vaikuttanut ostopäätökseen ja tällä kertaa se ratkaisi ostopaikan.

Koneen takuuajan, eli kaksi vuotta homma meni loistavasti. Kone pesi sen minkä lupasi ja käytin sitä ehkä joka toinen viikko, koneellinen – kaksi kerrallaan.

Muutamia kuukausia ennen takuuajan umpeutumista (jota en vielä mitenkään tiedostanut) koneen kannessa alkoi olemaan pientä klappia. En tätä suuremmin ehtinyt tutkimaan, kunnes jossain vaiheessa koneen kannen suljettua kone ei enää mennyt päälle. Tarkemman tutkimuksen myötä paljastui, että toinen kannen täysmuovisista saranoista oli murtunut ja aiheutti kanteen niin paljon klappia, että kannen lukituksen turvatunnistin ei enää antanut koneen käynnistyä.

Yhteys luonnollisesti Poweriin, joka yllätyksekseni pesi asiasta täysin kätensä ja lykkäsi vastuun Candyn asiakaspalveluun. Candyn “asiakaspalvelusta” kerrottiin suoraan, että koska takuuaika oli umpeutunut melkein kahdella kuukaudella (n. 6 viikkoa), niin tämä ei enää kuulu takuun piiriin. Ei, vaikka kyse on aivan ilmiselvästä materiaalivirheestä. Kuulemma “normaalikäyttöä” koneen pitäisi kestää vuosia, mutta eivät osanneet sanoa mitä normaalikäyttö olisi verrattuna omaan pyykinpesuuni. Myöskään Powerin puolelta tätä ei osattu sanoa.

Lopulta Power kääntyi tiukan, myyjän vastuuta penäävän sähköpostikeskustelun puolelta siihen kannalle, että he haluavat nähdä “huoltoraportin” laitteesta ennenkuin tekevät mitään päätöksiä. Kuvat ja videot hajonneesta osasta eivät riittäneet heitä vakuuttamaan asiasta, koska on huomattavasti helpompaa pomputtaa asiakasta teettämään täysin turhia (ja maksullisia) asioita muka pakollisina prosessin osana. Oma tavoitteeni oli, että pikkuvikaiselle laitteelle saataisiin käyttöaikaa, eikä se joutuisi yhtenä osasena muun sähköromun joukkoon. Tästä syystä ehdotin jopa, että Power auttaisi minua saamaan tarvittavat osat ja voisin itse korjata laitteen saranat.

Ei käynyt.

Lopulta käännyin laitteen valtuutetun huollon puoleen, josta kuvat ja dokumentit toimitettuani tuli ilmiselvä kommentti:

”Jos me tuo korjattaisiin, niin tuo rungon yläosa maksaa 75e ja työ on 166-186e. Jos kone on alle 3 vuotias, niin kyllä myyjällä on jokin vastuu ”

Paitsi että korjaus valtuutetussa liikkeessä maksaisi lähes uuden vastaavan koneen verran, jopa korjausliike itse penäsi myyjän vastuuta.

Tämä ei tietenkään riittänyt Powerin asiakaspalvelulle, vaan toistamiseen vaativat huoltoraporttia. Pitäisi olla virallinen huoltokäynti, jonka todennäköisesti tiesivät, ettei kukaan halpakoneen vuoksi sitä tilaisi. Maksaisihan se tuon varsinaisen huollon päälle 127 euroa ja mitään takeita siitä, että Power sitä(kään) hyväksyisi tai edes maksaisi takuun hyväksymisen jälkeen, ei ollut. Huolto jopa kiireisiin vedoten ehdotti, että he kirjoittaisivat virallisen paperin puoleen hintaan – ikäänkuin olisivat käyneet paikanpäällä toteamassa saman minkä totesivat jo kuvista.

Tässä vaiheessa pelleily sai riittää.

Ilmiselvää jo oli, että Power ei oikeasti ole kiinnostunut myyjän vastuustaan. Candya ei oikeasti kiinnosta mitä myydyille koneille tapahtuu ja jopa huoltoliikkeet tietävät valmistajan ja myyjän kusettavan mahdollisimman paljon asiakasta, koska molempien intresseihin kuuluu vain myydä – ei hoitaa ja huoltaa. Erityisesti Powerin pyrkimys pestä kätensä koko myyjän vastuusta aiheutti sen, että ainakin itse välttelen Poweria kuin ruttoa. Sinänsä harmi, koska tähän mennessä Power oli se paikka mistä hankin kaikki – ja olisin hankkinut vastaisuudessakin, mutta toivotan heidän postilaatikkonsa tästedes vain kusista paskaa paketissa.

One thought on “Powerin asiakaspalvelu, takuuasiat ja Candy-pesukoneiden laatu

  • 24.9.2023 at 19:10
    Permalink

    Ja samaan aikaan kilpailevan myymälän myyjiä haukutaan, koska yrittävät näistä asioista kertoa (merkittävät laatuerot muun merkkisiin koneisiin, ei kestä pitkään käytössä) jo asiakkaan tullessa myymälään ostamaan Candya.

    Vastaa

Vastaa

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *